2. december 2013

Nyd stilheden

Overskriften refererer til denne blog. For der har været stille i en længere periode, og det vil jeg bestemt ikke love ikke vil ske igen. Men lige nu skriver jeg, og det har jeg planlagt at gøre et år ud i fremtiden. Om jeg så holder det, vil det kommende år vise.

Desuden refererer overskriften til et skift for bloggens fokus, fra noget til noget andet. Jeg ved ikke helt hvad fokus var før, men jeg har en ide om hvad jeg lige nu synes at fokus skal være fremover - og det er i hvert fald ikke det samme som de hidtidige indlæg har handlet om.  Fremover kommer det til at handle om lyd, lytning, hørelse, akustik, musik og stilhed. Måske i særdeleshed om stilhed.


Krigstuba, som er en japansk lytteanordning som lytter efter fjendtlige fly.
Kejseren inspiserer.

Det hænger selvfølgelig sammen med at jeg er begyndt at skrive en lille bog, "Lyt til stilheden", som jeg planlægger at udgive i februar 2014. Bogen handler overhovedet ikke om musik, men er snarere en indføring i forskellige måder at lytte på, som har stilheden som fælles fokus. Bloggen kommer længere omkring, og vil også komme til at handle om musik - især om den musik som ligger i grænselandet mellem musik og ... tjah... stilhed. Og det bliver ikke kun om John Cage.

Depeche Mode sang i 1980, i nummeret  "Enjoy the silence":  Ord er meget unødvendige, de kan kun gøre skade.
Jeg vil virkelig bestræbe mig på ikke at gøre skade med ordene i denne blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar